14 Nisan 2011

Madeni Yağlar

Mineral Yağlar
Mineral yağlar yıllardır kullanılmakta olan klasik yağlardır. Yeraltındaki bildiğimiz petrolün distile edilmesinden sonra deterjan, viskozite geliştirici ve aşınma önleyici birtakım katkılar eklenmek suretiyle üretilirler. Fiyatları genelde ucuzdur ve ortalama bir performans sunarlar.

Sentetik Yağlar
Sentetik yağlar laboratuarlarda çeşitli kimyasal işlemler sonucunda kimyagerler tarafından üretilen yağlardır. Fiyatları mineral yağlara oranla daha pahalıdır ancak hem daha iyi performans, hem daha uzun süreli kullanım sunarlar. Termal dayanıklılıkları fazladır. Yağlama görevlerini daha uzun süreler yerine getirirler ve çok daha fazla sıcağa dayanabilirler.

Yarı Sentetik Yağlar
Yarı sentetik yağlar bu ikisinin karışımıdır ve hem fiyatları, hem de sundukları performans bu iki yağın arasındadır. Genellikle %70-80 mineral yağa %20-30 sentetik yağ karıştırılmak suretiyle elde edilirler.
  


MADENİ YAĞLAR 

MADENİ YAĞLARIN ELDE EDİLİŞİ

Ham petrolün rafinerilerde işlenmesi ile elde edilen ürünlerinden biri olan mineral yağlar, tekrar özel işlemlerden geçirilerek, madeni yağların ham maddesi olan baz yağlar elde edilir. Bu yağlar, viskozitelerine göre sınıflandırılır. Tüm madeni yağları, doğrudan elde etmek mümkün değildir.
Madeni yağlar, değişik viskoziteli baz yağlara, üründen beklenen özelliklere göre seçilen, çeşitli katkı maddelerinin karıştırılmasıyla elde edilir.
Piyasada çeşitli marka ve cinslerde madeni yağ satılmaktadır. Ancak tüm madeni yağların hammaddesi aynı olduğuna göre, bu yağlar arasındaki fark nedir?

Bunun iki nedeni vardır:
  • Kullanılan baz yağların kimyasal özelliklerinin farklı olması
  • Kullanılan katıkların cinsi ve miktarının farklı olması

  • MADENİ YAĞLARIN SINIFLANDIRILMASI
Mineral baz yağlar, kimyasal yapıları bakımından üç büyük gruba ayrılırlar:
  • 1. Alifatikler:
  • a) Parafinik
  • b) Naftanik
  • 2. Aromatikler
  • 3. Alifatik ve Aromatik
Yağların endüstri standartlarından geçmelerinde baz yağ seçimi son derece önemlidir. Kimyasal bakımdan oldukça farklı özelliklere sahip bu baz yağlardan üretilen madeni yağlar farklı özellikler göstermektedir. Bu nedenle madeni yağlarda standart ve performansın gerektirdiği baz yağlar ve sentetikler kullanılmalıdır.
  • MADENİ YAĞLARIN GÖREVLERİ
En mükemmel şekilde üretilmiş parçaların yüzeylerinde bile tam bir düzgünlük ve parlaklık sağlanamaz. Yüzeyde asperit adı verilen, çok küçük ve ancak mikroskop ile görülebilen girinti ve çıkıntılar vardır. İki kuru yüzey birbirine temas ettiğinde, bu girinti ve çıkıntılar yüzeylerin hareketine karşı direnç gösterir. Bu dirence sürtünme denir. Yağlayıcının esas görevi, yüzeyler arasındaki bu sürtünmeyi azaltmak, birbiriyle temas halindeki yüzeyler arasında film tabakası oluşturarak iki katı cismi birbirinden ayırmak ve parçaların kolay hareketini sağlamaktır.
  • SENTETİK YAĞLAR
Mineral esaslı baz yağların özellikleri, ham petrolün özellikleri ile sınırlıdır. Ayrıca; son yıllarda dünyadaki ham petrol üretiminin azalması ile petrol fiyatlarında görülen hızlı artışlar, günümüzün gelişen teknolojisi sonucu daha zor şartlarda çalışabilecek yağlara gereksinim duyulması nedeniyle sentetik yağlayıcıların kullanılması ile ilgili çalışmalar gün geçtikçe artmaktadır.
Sentetik yağlar petrol esaslı olmayan kimyasal sentez yöntemleriyle elde edilir. Kimyasal proseste sentetik yapıyı meydan getirecek hidrokarbon moleküller boyut ve şekil bakımından birbirinin benzeri olacak biçimde tasarlanır. Sentetik yağlar özenle düzenlenmiş bu yapısı sayesinde düşük sürtünme, düşük sıcaklık, en az aşınma, enerji (yakıt) tasarrufu gibi birçok üstün özelliklere sahiptir. Çok düşük sıcaklıkta kolay akar, çok yüksek sıcaklıkta incelmez. Yüksek oksidasyon ve ısıl mukavemeti sayesinde kullanım ömrünü uzatır. Laboratuar ortamında farklı bir teknoloji ile üretilen sentetik yağlar, mineral yağlara oranla daha yüksek ve daha düşük sıcaklıklar ile yüksek basınca karşı dayanıklıdır.

Sentetik yağlar da, kullanılan sentetik baz yağın tipine göre adlandırılır.

Başlıca Sentetik Baz Yağlar:
  • Polialfaolefin (PAO)
  • Alkali aromatik
  • Polybutenes
  • Alifatik Diester
  • Polyolester
  • Polyalkeneglycol
  • Phosphate Ester
Sentetik yağların hammaddesi olan sentetik baz yağ, ileri teknoloji ile yoğun işlemlerden geçerek üretildiği için maliyeti yüksektir. Bu nedenle sentetik yağlar mineral yağlara göre daha pahalıdır.
  • KATIKLAR VE FONKSİYONLARI
Piyasada satılmakta olan çeşitli marka ve cinslerde madeni yağların hammaddesi aynıdır. Bu yağlar arasındaki farkın nedenlerinden biri de kullanılan katıkların cinsi ve miktarının farklı olmasıdır. Ham petrolden elde edilen yağlar her makinenin gereksinim duyduğu özellikleri taşıyamaz. Bir yönden uygun olan bir yağ, diğer yönden yetersiz kalabilir. En kaliteli baz yağlar bile ağır çalışma koşullarında tam yağlama ve koruma görevlerini gerçekleştiremez. Gelişmiş motorlar, baz yağların yapabileceği görevlerden daha fazlasını istemektedirler. Bu nedenle bazı kimyasal maddeler katılarak yağlar güçlendirilmekte ve özel nitelikler kazandırılmaktadır.
Yağlara istenen bazı özellikleri kazandırmak, mevcut özelliklerini geliştirmek, istenmeyen bazı özelliklerini minimuma indirmek veya yok etmek amacıyla kullanılan maddelere katık denir.
Bir yağın vazifesini tam anlamıyla yapabilmesi için bir veya birkaç katık birlikte kullanılabilir. Yağın kendi özelliklerine ilaveten katıkların birbirine zarar vermemesi ve dayanıklı olması yağın kalitesine etki eder.

Katıkların, yağlayıcının özelliklerini geliştirici nitelikleri yanında sahip olması gereken hususlar:
  • Petrol esaslı üründe çözünürlüğü
  • Emülsiyon, Demülsiyon özellikler
  • Uçuculuk
  • Bozunmadan kalma dayanıklılığı
  • Yağlayıcıya ilave edilen katıkların birbirine uygunluğu
  • Katığın değişik oranlarda kullanılabilmesi
  • Katığın yağlanan sistemin çalışma sıcaklığı limitlerinde etkin olması
Modern yağlayıcı katıkların görevleri üç ana grupta toplanır.
1- Kullanılmakta olan yağlayıcının özelliklerini kimyasal olaylara ve bozunmaya karşı korumak
2- Yanma ve yağlayıcının oksidasyon ürünlerinin zararlı etkilerinden, yağlayıcının zayıflayarak ödevini tam olarak yapmaması halinden makineyi korumak, aşınma ve korozyonu önlemek, makineye daha uzun ömür sağlamak (Modern yağlayıcı katıkları bu ödevlerini yağlayıcının kimyasal yapısı üzerinde etkili olarak gerçekleştirir.)
3- Yağlayıcının fiziksel özelliklerini geliştirmek; değişik koşullarda yağlayıcının yağlama fonksiyonunu gerçekleştirebilmesi için gereken yeni fiziksel özellikleri yağlayıcıya kazandırmak.

Katıklar İki Grupta Toplanır:
  • Yağlayıcının kimyasal yapısı üzerinde etkili olanlar
  • Yağlayıcının fiziksel özelliklerine etki edenler

Kimyasal Yapı Üzerinde Etkili Olanlar
1- Oksidasyon önleyiciler
2- Korozyon önleyiciler
3- Aşınma önleyiciler
4- Deterjan Dispersan katıklar
5- Pas önleyiciler
6- Aşırı Basınç katıkları
  • Fiziksel Yapı Üzerine Etkili Olanlar
1- Donma noktası düşürücüler
2- Viskozite indeksi geliştiriciler
3- Köpük önleyiciler
4- Emülsiyon yapıcı katıklar
5- Renk ve koku stabilizatörleri
6- Antiseptikler

Sonlu Elemanlar Yöntemi




Sonlu Elemanlar Metodu - Prof.Dr.Muzaffer Topçu



Özet İçerik Tanıtımı:

Sonlu elemanlar metodu matematikçilerden ziyade daha çok mühendisler tarafından geliştirilmiştir. Metod ilk olarak gerilme analizi problemlerine uygulanmıştır. Tüm bu uygulamalarda bir büyüklük alanının hesaplanması istenmektedir. Gerilme analizinde bu değer deplasman alanı veya gerilme alanı; ısı analizinde sıcaklık alanı veya ısı akısı; akışkan problemlerinde ise akım fonksiyonu veya hız potansiyel fonksiyonudur.

indir:

http://www.filefactory.com/file/ag99a64/n/Sonlu_Elemanlar_Metodu_-_Prof_Dr_Muzaffer_Top_u_rar

13 Nisan 2011

İSDEMİR Staj Sonuçları

İSDEMİR, Üniversite ve yüksekokullarda öğrenim gören öğrencilere, eğitimleri bağlamında bireysel gelişimlerine, uygulama boyutuyla katkı sağlayarak, onları geleceğe hazırlamak amacıyla staj organizasyonu yapmaktadır.

1 Şubat - 31 Mart 2011 tarihleri arasında  www.isdemir.com.tr üzerinden yapılan staj başvuruları, staj prosedürüne göre değerlendirilmiştir.İSDEMİR’ de yaz stajına kabul edilen öğrencilerin listesi ektedir.

Staja kabul edilen öğrencilerin ya da velilerinin aşağıda belirtilen evrakları hazırlayarak 16 Mayıs 2011 Pazartesi gününe kadar Eğitim Müdürlüğü’ne getirmeleri gerekmektedir.
Postayla gönderilen evraklar kabul edilmeyecektir.

İstenilen Belgeler
1. Staj Zorunluluk belgesi
2. Öğrenci belgesi
3. Transkrip
4. 2 adet fotoğraf
5. Nüfus Cüzdanı fotokopisi
6. Savcılık Temiz kağıdı
ayrıca ;
7. Sigorta Belgesi (Staj başlangıç tarihinden en geç 1 hafta önce)

İlk altı maddede belirtilen evrakları teslim eden öğrenciye, İSDEMİR’ de staj yapacağını belirtir belge verilecektir.
Staj Zorunluluk Belgesini Eğitim Müdürlüğü’ne teslim etmeyen öğrencilere staj imkanı verilmemektedir.

5510 sayılı yasa gereğince, “yüksek öğrenim sırasında zorunlu staja tâbi tutulan öğrenciler için öğrenim gördükleri yüksek öğretim kurumu prim ödeme yükümlüsüdür.” hükmü gereğince staja başlayacakları tarihten önce öğrenim gördükleri okul tarafından iş kazası ve meslek hastalığı sigortası’nın yapılmış olması şartı aranacaktır.

Okulu tarafından sigortalama işlemi yapılmayan ve sigorta belgesini Eğitim Müdürlüğüne teslim etmeyen öğrenci staja başlayamayacaktır.

Bilgilerinizi ve gereğini rica eder, öğrenim hayatınızda başarılar dileriz.

Eğitim Müdürlüğü
İSDEMİR

Listelere aşağıdaki linklere tıklayarak ulaşabilirsiniz...

Erişim Bilgileri
Eğitim Müdürlüğü
Tel.       : +90 (326) 758 7001
Faks     : +90 (326) 758 7070
E-mail  : egitim@isdemir.com.tr

10 Nisan 2011

Polimer Nedir?

Monomer olarak adlandırılan basit moleküllerin kimyasal bağlarla bağlanması sonucu oluşan yüksek molekül ağırlıklı maddelerdir.


Endüstride kullanılan polimerik malzemeler  fiziksel ve mekanik özelliklerine bağlı olarak  üç ana sınıfa ayrılırlar:

1. Plastikler
2. Kauçuklar
3. Fiberler



Günümüzde polimerik malzemeler çok yaygın bir kullanım alanına sahiptir. PVC, naylon ve teflon polimerik malzemelere verilebilecek  en basit örneklerdir. Plastik ve kauçuk malzemelerin tümü polimer esaslıdır.

Polimerlerin yaygın olarak kullanılmasını sağlayan özellikler:

1. Hafif olmaları.
2. Kolay şekillendirilebilir ve kolay dizayn edilebilirler.
3. Kimyasal etkilere karşı dayanıklı olmaları.
4. Atmosferik koşullara karşı dayanıklıdırlar.
5. Mekanik dayanımları yüksektir. 6. Yalıtkandırlar, elektrik, ısı ve sesi iletmezler.
7. Hijyeniktirler.
8. Özellikleri İstekler Doğrultusunda Değiştirilebilir.
9. Optik Özellikler (Şeffaflık, Matlık).
10. Düşük Maliyetlidirler (Hammadde Ve İmalat)

TSK'ya Mayına Karşı Korumalı Araç

Millî Savunma Bakanlığı ile BMC arasında iki yıl önce ihaleye verilen, mayına karşı korumalı 2,5, 5 ve 10 tonluk taktik tekerlekli araçlardan 37'si törenle teslim edildi.
1 Nisan 2011 Cuma 17:32

Millî Savunma Bakanlığı ile BMC arasında iki yıl önce ihaleye verilen, mayına karşı korumalı 2,5, 5 ve 10 tonluk taktik tekerlekli araçlardan 37'si törenle teslim edildi.

MAYINA KARŞI DAYANIKLI ASKERİ ARAÇ


Şirketin İzmir Pınarbaşı'ndaki tesislerinde düzenlenen tören, renkli görüntülere sahne oldu. "Kirpi" adı verilen ve yüzde 70'i yerli imkanlarla yapılan personel taşıyıcı zırhlılar, özellikleriyle hayran bıraktı. Törene Millî Savunma Bakanı Vecdi Gönül, İzmir Valisi Mustafa Cahit Kıraç, Savunma Sanayii Müsteşarı Murat Bayar, BMC Savunma Sanayi ve Özel Projeler Bölüm Yöneticisi Nadi Postoğlu, Çukurova Holding ve BMC Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Emin Karamehmet katıldı.

Törenden önce bir konuşma yapan Postoğlu, firmanın yıllık 3 bin çalışanıyla Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK)'nin ihtiyaçlarına yönelik araç ürettiğini söyledi. TSK için bugüne kadar taktik ve lojistik olmak üzere 5 bin civarında araç ürettiklerini kaydeden Postoğlu, zırhlı araçların bir depo benzinle 800 km. yol katettiğini, lastiklerinin de patlasa bile tekrar şişerek 40 km. gidebildiğini söyledi. Normal şartlarda bir araca bir mayın testi uygulandığını aktaran Postoğlu, kendilerininse dört test yaptıklarını belirtti. "Kirpi" adlı mayına karşı koruma aracının yüzlerce özelliği bulunduğunu vurgulayan Nadi Postoğlu, "NATO standartına göre mayın ve balistik tehlikelere karşı gerekli korumaları sağlamaktadır. Aynı zamanda motor altının da koruması sağlandığı için herhangi bir mayın tehdidine maruz kalan araç, kısa sürede onarılarak görevine devam etme yeteneğine sahiptir. Koltuklar, mayın patlaması anında basıncı absorbe eden özel askı sistemiyle donatılmıştır. Tankla muharebe edecek bir zırhlı savaş aracı olarak da kullanılabilmektedir." dedi.

Bakan Gönül de Türk mühendisler tarafından üretilen Kirpi ve diğer zırhlı taşıyıcıların çok önemli olduğunu ifade etti. Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın malzeme ve personelinin yeni zırhlılarla daha süratli ve emniyetli şekilde intikal edebileceğini belirten Gönül, iç güvenlik bölgesinde görev yapanların mayın, el yapımı patlayıcı ve silah etkisinden korunmasına yönelik dört tipte araç üretildiğini söyledi. Yerli sanayiye 600 milyon liralık katkı sağlandığını aktaran Millî Savunma Bakanı, bunun 150 milyon lirasının projeye destek olan KOBİ'lere aktarıldığını kaydetti. Yerli firmalardan alınan araçlarla dışa bağımlılığın da ortadan kalktığına dikkat çeken Bakan Vecdi Gönül, "Bu projeyle kriz döneminde Türk sanayisine, dışarıya gitmesi söz konusu olan 600 milyon lira destek sağlandı." şeklinde konuştu.

Dört modelde toplam 2 bin 720 tane taktik tekerlekli araç üretileceğini belirten Müsteşar Bayar ise ilk etapta 37'sinin teslim edildiğini söyledi. Projenin yüzde 70'lere varan kısmının yerli katkıyla yapıldığına dikkat çeken Bayar, ülke genelinde 450 civarında KOBİ'nin parça temininde görev aldığını vurguladı.

BMC'nin savunma sanayisinde büyük atılımlar yaptığını ifade eden Yönetim Kurulu Başkanı Karamehmet de ülkenin milli menfaatleri doğrultusunda hareket ettiklerini belirtti.

Konuşmaların ardından Karamehmet, Bakan Gönül'e, "Kirpi" maketi takdim etti. Gönül ve beraberindekiler, daha sonra araçlara binerek fabrikada bir tur attılar.

 alıntı.demircelik.com.tr