30 Haziran 2013

Airbus Yakıt Hücresi Araştırması için İşbirliği Yaptı

Yakıt havayollarının en büyük gider kalemidir. Havacılıkta fosil yakıtlara bağımlılığı azaltacak ve daha çevreci olan alternatif yakıtlar konusunda ciddi çalışmalar yapılıyor. Peki üreticilerin hedefinde hangi alternatif teknoloji var?


Avrupalı uçak üreticisi Airbus yakıt hücresi geliştirmek için laboratuar testlerine başlamaya hazırlanan Parker Havacılıkla işbirliği yaptı. Komponentler üzerindeki testler yakıt hücresinin çekirdeğinde başlayacak. Hidrojen ve oksijen enerjisi elektriğe çevrilerek büyük sistemler üzerinde testler yapılacak.
Parker Havacılık Hamburg’daki tesislerinde başlayacak testler daha sonra Airbus’ın Tolouse tesislerinde A320 üzerindeki uçuş ve yer testleri ile devam edecek. Airbus yakıt hücresi takılmış test uçağının ilk uçuşunun 2016’da gerçekleşmesini planlıyor. Airbus en az iki yıl süreyle yakıt hücresi teknolojisini A320’de test etmek istiyor.
İLK MODİFİKASYON 2015’TE
Uçakta henüz ne gibi modifikasyonların yapılacağı açıklanmazken dizayn sürecinin başladığı belirtildi. İlk modifikasyonun ise 2015’te meydana gelmesi bekleniyor.
Entegrasyon testleri ise Airbus’ın Hamburg’da inşa edeceği ve 2014’ün sonunda açılması beklenen uygulamalı araştırma merkezinde yapılacak. Hamburg’daki bina Airbus’ın ortaklarıyla gerçekleştireceği projelere ev sahipliği yapmak üzere tasarlandı.
BAZI SİSTEMLERİN KULLANIMINA SON VERİLECEK

Yakıt hücresi hidrojen ve oksijenin içerdiği enerjiyi elektriğe çevirirken yan ürün olarak su üretiyor. Burada amaç ram hava türbini ve yedek güç ünitesi gibi geleceğin uçak sistemlerindeki bazı büyük sistemlerin kullanımına son vermek. Şu ana kadar testlerde herhangi bir engelle karşılaşılmazken birçok farklı sistemin bir araya getirilmesinin zor bir süreç olduğu vurgulanıyor. Airbus ve parker Havacılık işbirliğini ilk olarak 2011 Paris Air Show’da duyurdu. Airbus, uçağın yedek sistemlerine enerji veren yakıt hücresi sistemiyle ilk uçuşu 2008’de gerçekleştirdi. 

Selin KABATAŞ / kokpit.aero