2 Aralık 2012

Boeing 777 Yenileniyor


Akşam Gazetesi havacılık yazarı Tolga Turgut bu hafta köşesinde Boeing'in çok iddialı B777X tasarımını masaya yatırmış...

Avrupalı Airbus ile beraber dünyanın en büyük ticari uçak üreticisi olan ABD'li Boeing, iki motorlu, geniş gövdeli uçak kategorisinde pazardan daha fazla pay alabilmek için B777X modeliyle katlanabilir kanat tasarımına başlıyor.
Boeing'in yaklaşık 20 yıl önce üretmeye başladığı ve şu ana kadar 1.000 adet teslim ettiği başarılı modeli B777 sektörde uzun mesafe uçuşlarda rağbet gören modellerin başında geliyor. Ne var ki değişen ekonomik parametrelerle havayollarının beklentileri, kurum mühendislerini sürekli bir yenilik ve verimlilik arayışına sürüklüyor. Kasım başında potansiyel müşterilerle yaptıkları toplantı sırasında, resmi olarak B777'nin daha geliştirilmişi olan B777X üzerinde tasarım çalışmalarına başladıklarını ilan ettiler. Yeni model daha ince ve verimli motorlara, daha aerodinamik kanatlara sahip olacak. Yeniden tasarlanacak olan kanatlarda, B787'deki gibi karbon-fiber malzeme kullanılması ve kanat uçlarının katlanabilmesi; B777'de 200 feet olan kanat genişliğininse B777X'de 213 feet'e (65 metre) genişletilmesi planlanıyor. Bu sayede verimlilikle beraber uçağın menzili de artırılmış olacak. En önemli avantajı da, uçacağı havalimanlarında Airbus380'in aksine ilave bir altyapı yatırımı gerektirmeyecek olması. Bilindiği üzere Airbus'ın A380 modeli 262 feet (80 metre) kanat genişliği sebebiyle havalimanlarında ilave yüzlerce milyon altyapı yatırımı gerektiriyor ve dünyada çok az sayıda havalimanına inip kalkabiliyor. B777X havalimanlarında körüğe yanaştığında ve taksi yaparken kanat uçları katlanabilecek ve pek çok havalimanına sorunsuz inip kalkabilecek. Yeni modelin tasarımının 2014 sonuna doğru tamamlanması bekleniyor.
B787 DE GELİŞTİRİLİYOR
Boeing'in uzun bir aradan sonra ürettiği orta-geniş gövdeli, iki motorlu, uzun menzilli ve kategorisinde dünyanın en hafif modeli olan B787'nin, 787-8 ve 787-9 olarak iki farklı versiyonu mevcut. Yolcu kapasitesi 210 ila 290 arasında değişen model, özellikle karbon-fiber malzemeden üretilmiş olması ve verimliliği nedeniyle havayolları tarafından ilgi görüyor. Boeing yönetimi geçtiğimiz günlerde çok yakında modelin daha da büyütülmüş olan B787-10X versiyonu üzerinde çalışmalara başlayacaklarını açıkladı. Gövdesi uzatılmış olan bu versiyon ilave olarak 43 koltuğa daha sahip olacak. Konfigürasyona bağlı olarak 320 koltuklu bir modelden bahsediyoruz. Sektörden gelecek talebe göre tasarımı ve üretimi kesinleşecek olan model sayesinde Boeing, Airbus'ın A350-900 ve A330 modellerinden ciddi bir pazar payı kapmayı amaçlıyor.

kaynak: airporthaber.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder