16 Şubat 2013

Lufthansa Teknik Sürtünmeyi Azaltan Yeni Cila Sistemi Geliştiriyor

Araştırmacılar özellikle yakıt tüketiminden kaynaklı maliyetleri azaltmak ve çevreci olmak adına sürekli yeni teknolojiler üzerinde çalışıyor. Köpekbalığının derisindeki sürtünmeyi azaltan yapı uçakların aerodinamiğini geliştirmekte kullanılacak.




Özellikle son birkaç yıldır, havacılık sektöründe uçakların yakıt tüketimini azaltmak ve çevreyi korumak amaçlı çok başarılı yenilikler geliştirildi. Yeni ve hafif kompozit malzemeler ile düşük dirençli yüzeyler uçakların aerodinamik direncini ve enerji ihtiyacı miktarını düşürmekte önemli bir yere sahip.
Modern bir uçağın aerodinamiğini geliştirmek için yüzeyin mikro yapısı değiştirilebilir. Yüzey yapısını geliştirecek olasılıklardan biri köpekbalıklarının doğasındaki riblet etkisini kullanmaktır. Ribletler, köpekbalıklarının derisinde daha hızlı yüzmelerini sağlayan pullardaki çevresel oluklar olarak açıklanabilir. Bu mikroskobik ölçüde küçük oluklar doğru açıda türbülans akışını engeller böylece direnci azaltır.
Köpekbalığı derisinin aerodinamik üzerindeki etkisi 30 yıldır biliniyor. Avrupa Birliği’nin Temiz Gökyüzü adlı araştırma projesinin bir parçası olarak uzun süredir devam eden deneylerden elde edilen bilgi uygun teknik süreçlerle biyolojik yapılardan transfer edildi. 2011 yazından bu yana süren çok fonksiyonlu Kaplama araştırma projesinde Lufthansa Teknik, Airbus ve Fraunhofer Enstitüsü’nün Teknoloji Üretmek ve Gelişmiş Materyaller (IFAM) birimiyle güçlerini birleştirdi. Araştırmanın amacı gerçek uçuşlarda bu yüzeylerin dayanıklılığını ortaya çıkarmak. Çünkü bu yüzeylerin uçuş sırasında çevresel etkilerle ne kadar esnek ve ekonomik açıdan sürdürülebilir ömrü olduğu büyük önem taşıyor.
YAKIT TÜKETİMİ YÜZDE 1 AZALIYOR
Güvenilir ölçüm sonuçları elde etmek için her biri 10x10 cm ebatında 8 yama iki Lufthansa A340’nin gövdesine monte edildi. Bu uygulama için ultraviyole ışıkla sertleştirilen sadece bir dakikalık uçucu solvent içeren ve uçuş sırasında yüksek streslere dayanabilen özel bir cila sistemi geliştirildi. Yeni cila sistemi aynı zamanda kir tutmaz, UV-stabil ve nanoteknoloji sayesinde yüksek aşınma ve erozyona dayanıklı.
Mikroyapılı cila kaplamayı yamalara uygulamak içinse mikroyapıyı cilaya transfer eden yeni prosedür olan eşzamanlı damga sertleştirme yöntemi geliştirildi. Negatif basınç olması durumunda riblet yapıyı tersine çevirmek için cila silikon film kullanarak uygulanıyor ve film çıkarılmadan önce ultraviyole ışık altında tedavi ediliyor. Eğer mevcut testler pozitif sonuç verirse araştırma projesindeki yeni adım yüksek otomasyonlu prosedürler geliştirmeden önce daha büyük yamaları test etmek olacak.
Geliştirme zincirinin sonunda son derece doğru, hızlı ve maliyet etkili prosedür elde edilebilmek adına bütün yapı normal bir yüzey cilalanır gibi cilalanabilmeli. Çıkan sonuçlar neticesinde yakıt tüketimini yüzde birden fazla azaltmak mümkün olacak. Böylece proje teknolojik liderlik, dayanıklılık ve çevresel sürdürülebilirlik adına Lufthansa Teknik’in pozitif imajına katkı yapacak.


kaynak : Selin KABATAŞ - Kokpit.aero

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder