30 Temmuz 2012

Prototipleme'den İmalata


AIRBUS'TAN 3D HAMLESİ...



Farklı plastik materyaller kullanarak 3D modelleri birebir çıktı olarak verebilen 3D yazıcılar yavaş yavaş günlük hayatımıza girmeye başladı...



Şimdilik farklı şekillerdeki eşyaları yazdırmak için kullanılan 3D yazıcılar için Airbus'ın daha büyük planları var.
Airbus kabin mühendislerinden Bastian Schaefer, 2050 yılında hangar büyüklüğündeki 3D yazıcılar sayesinde uçak modelleri üretebileceklerini belirtiyor.
Airbus'ın 3D yazıcıları tercih etmesindeki en büyük sebep geleneksel üretim metotlarından yüzde 65 daha hafif bileşenler kullanılması ve katmanlı üretim tekniğinin uçaklar için gerekli karmaşık üretim tekniklerini karşılıyor olması.
Airbus hali hazırda A380 için bazı kabin parçalarını 3D yazıcılar ile üretiyor ve bu parçalar yıl sonunda güncellenecek modellere eklenecek. Ayrıca Eurofighter Typhoon jet uçağının da havalandırma ile ilgili bazı parçaları 3D yazıcılar ile üretiliyor.
Schaefer planladıkları konsepti de Haziran ayındaki TED Global konferansında sergiledi.
3D yazıcılarla ayrıca şeffaf alüminyum, karbon nantüp ve biopolimer gibi materyallerin birleştiği çok materyal grupları da üretilebilecek. Şu anda dünyada sadece İsrailli Objet firması tarafından 3D yazıcıyla buna benzer bir üretim yapılabiliyor. Ancak boyutları şimdilik küçük. Airbus için 80m x 80m boyutunda bir 3D yazıcı yeterli olacak ve finansman sıkıntısı da yok.
Bunun haricinde uçaklarda akıllı camlar kullanılması da düşünülüyor. Bu camlar, gidilecek noktayla ilgili bilgileri veya üzerinden geçilen noktaların genel bilgilerini artırılmış gerçeklik uygulamaları kullanarak yolculara da yansıtabilecek. Bütün bunların olabilmesi için 2050 yılına kadar beklemek gerektiği ifade edildi. (1)

SIRA UÇAK PARÇALARINDA



2011 sonu itibariyle 1,71 milyar dolara ulaşan 3 boyutlu yazıcı ile üretim pazarında silahtan sonra sıra uçak parçalarına geldi...

Dünyanın 3 boyutlu yazıcı ile üretilmiş, çalışan ilk silahından sonra sıra uçak parçalarına gelmiş görünüyor. Bunu düşündüren haber Amerika'dan geldi.
ABD eyaleti Ohio'daki University of Dayton Research Institute'ın 3 boyutlu  yazıcıyla imalat çalışmalarını desteklemek amacıyla Ohio Third Frontier tarafından, üniversiteye, 3 milyon dolarlık fon sağlandı. Bu sayede üniversite, proje ortakları olarak 3 boyutlu modelleme ve üretim alanında uzmanlaşmış Stratasys, PolyOne ve Rapid Prototype Plus Manufacturing şirketleri ile birlikte General Electric'e bağlı GE Aviation için uçak motor parçalarını üretecek. Projede uçak motor parçaları ile sınırlı kalınmayıp Boeing, Honda, Lockheed Martin gibi başka havacılık şirketleri için de uçak parça ve bileşenleri üretilmesi planlanıyor.
Proje, Dijital İmalat olarak Türkçeleştirilebilecek Additive Manufacturing'de, yani 3 boyutlu yazıcı teknolojisinde önemli bir adım teşkil ediyor. 2011 sonu itibariyle dijital imalat ürün ve hizmetler pazarının 1,71 milyar dolara ulaştığı tahmin ediliyor.
Wohlers Associates ise 2015 sonu itibariyle pazarın 3,7 milyar dolara ulaşacağını tahmin ediyor.(2)

Yorumum; bu yöntemler yani prototipleme uzun yıllardır otomotiv,metalürji,döküm, kuyumculuk başta olmak üzere bir çok sektörde kullanılıyordu. Bu yöntemi kullanarak cad programıyla bilgisayarda çizilmiş 3 boyutlu cisimler yazıcı tekniği ile polimer esaslı toz malzemenin püskürtülerek 3 boyutlu katı cisim oluşturmaya dayanır. Bende YTU Balkan İleri Döküm Teknolojisi Laboratuvarında bu teknolojiye tanık oldum. Yapılan uygulamada solidworks ile çizilen şekil kısa sürede 3 boyutlu eksende hareket eden jetin püskürttüğü polimer malzeme ile oluşturuldu,tıpkı bir yazıcı gibi. Sistem tabakalar atarak cismi üretiyor. Ancak bu yöntemle elde edilen malzemenin mukavemeti oldukça düşük ve malzeme oldukça gevrek. Benim bu noktada merak ettiğim konu uçaklarda kullanılacak bu yöntemde mukavemeti nasıl sağlayacaklar. Üretimden sonra herhangi bir ikinci işlem mi ? Yoksa polimer esaslı karışıma bir bağlayıcı ekleyerek imalat mı?  
Umarım kısa sürede ülkemizde de uygulanmaya başlar bu teknoloji. Uçak sektöründeki yeni atılımlarla polimer teknolojileri ve sektöründe firmalarımız kendini bu yöndeki gelişmelere ayak uydurabilecek ve bu sektöre tedarik sağlayabilecek hale getirmelidir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder